Informatie
Rittensport is als grondlegger van de rallysport al jaren een begrip. Het is een samenspel tussen
bestuurder, navigator en auto, waarbij het gaat om het in wedstrijdverband afleggen van de juiste
route binnen een bepaalde tijd.
Het gaat er niet om de route zo snel mogelijk af te leggen, maar
juist om de route zo goed mogelijk te rijden. De uitzetter probeert u tijdens de rit regelmatig op het
verkeerde spoor te zetten, waarbij het aan u is om zo min mogelijk in deze ‘vallen’ te trappen.
Onderweg wordt u gecontroleerd door de zogenaamde routecontroles. Dit zijn (meestal) oranje
bordjes met een zwarte letter, deze letter noteert u bij het passeren op uw controlekaart. U kunt
onderweg ook een bemande controle tegenkomen waarbij een medewerker uw controlekaart
afstempelt. Maar let op, zo’n controle vertelt u niet per definitie dat u de juiste route te pakken
heeft!
Binnen de rittensport kennen we verschillende systemen.
Routebeschrijving
Tijdens de oriënteringsrit volgt u de beschreven route zo goed mogelijk op. Hierbij toetst u of de
opdrachten uit te voeren zijn, aan de hand van het verstrekte
reglement.
De uitzetter probeert het u zo moeilijk mogelijk te maken door onder andere cryptische
omschrijvingen, spelfouten en reglementaire grapjes te gebruiken.
Bol-pijl
In de bol-pijl rit, legt u de route af aan de hand van getekende wegsituaties. Deze tekeningen geven
de wegsituatie weer en u moet beoordelen of deze tekening overeen komt met de werkelijkheid of
dat de uitzetter u opnieuw voor de gek houdt.
Kaartlezen
Bij het kaartlezen wordt een route gereden met behulp van een gedetailleerde kaart (meestal
1:50.000). De uitzetter kan de kaart manipuleren door wegsituaties te verplaatsen, niet bestaande
wegen te tekenen of bestaande wegen te verwijderen.
In de Sallandrit rijdt u twee verschillenden kaartleestrajecten, namelijk "pijlen kortste route" waarbij
u de kortste route tussen de genummerde pijlen probeert te rijden en "ingetekende lijn" waarbij u de
op de kaart ingetekende lijn zo lang en zo goed mogelijk moet volgen.
Voor meer informatie over de verschillende systemen en een korte uitleg over hoe u zo’n rit nou aan
moet pakken vindt u op de site van
de Nederlandse rittensport federatie.